Relacje: Różnice pomiędzy wersjami
(→Relacje) |
(→Relacje) |
||
Linia 121: | Linia 121: | ||
Podstawowym pojęciem (i fundamentalnym) teorii mnogości jest pojęcie relacji. | Podstawowym pojęciem (i fundamentalnym) teorii mnogości jest pojęcie relacji. | ||
− | ''Niech <math>X,Y</math> będą zbiorami. Relacją między zbiorami <math>X</math> a <math>Y</math>, nazywamy każdy podzbiór <math>R\subset X\times Y.</math>'' | + | ''Niech <math>X,Y</math> będą zbiorami. Relacją między zbiorami <math>X</math> a <math>Y</math>, nazywamy każdy podzbiór <math>R\subset X\times Y.</math>''[[Plik: Relacja.JPG|300px|thumb|right|Ilustracja relacji]] |
− | Czyli tworzymy najpierw iloczyn kartezjański <math>X\times Y</math>, każdy podzbiór tego zbioru to przykład relacji między <math>X</math> a <math>Y</math>. | + | Czyli tworzymy najpierw iloczyn kartezjański <math>X\times Y</math>, każdy podzbiór tego zbioru to przykład relacji między <math>X</math> a <math>Y</math>. Zobacz ilustrację obok. |
Ważne relacje: | Ważne relacje: | ||
Linia 138: | Linia 138: | ||
Gdy <math>\left( x,y\right) \in R</math>, gdzie <math>x\in X, y\in Y</math>, to mówimy, że elementy <math>x,y</math> są ze sobą w relacji <math>R</math>. Zapisujemy to też jako: <math>x(R)y</math>. Też dla innych oznaczeń relacji- jeśli oznaczymy relację przez np. <math>\sim</math>, to fakt, że elementy <math>x,y</math> są ze sobą w relacji <math>\sim</math>, zapiszemy jako: <math>x\sim y</math>. | Gdy <math>\left( x,y\right) \in R</math>, gdzie <math>x\in X, y\in Y</math>, to mówimy, że elementy <math>x,y</math> są ze sobą w relacji <math>R</math>. Zapisujemy to też jako: <math>x(R)y</math>. Też dla innych oznaczeń relacji- jeśli oznaczymy relację przez np. <math>\sim</math>, to fakt, że elementy <math>x,y</math> są ze sobą w relacji <math>\sim</math>, zapiszemy jako: <math>x\sim y</math>. | ||
+ | |||
+ | [[Plik: Suma relacji.JPG|300px|thumb|right|Suma, iloczyn i różnica relacji]] | ||
+ | Na relacjach można wykonywać działania mnogościowe. I tak, dla relacji <math>R,S\subset X\times Y,</math> relacja <math>R\cup S</math>, to taka relacja, że dwa elementy <math>x,y</math> są ze sobą w relacji <math>R\cup S</math>, jeśli tylko są ze sobą w relacji <math>R</math>, oraz wtedy, jeśli tylko są ze sobą w relacji <math>S</math>. Czyli <math>\left( x,y\right) \in R\cup S\Longleftrightarrow \left( x,y\right) \in R\vee \left( x,y\right) \in S</math>. | ||
+ | |||
+ | Podobnie, dla relacji <math>R,S\subset X\times Y,</math> relacja <math>R\cap S</math>, to taka relacja, że dwa elementy <math>x,y</math> są ze sobą w relacji <math>R\cap S</math>, jeśli są ze sobą w relacji <math>R</math>, oraz równocześnie są ze sobą w relacji <math>S</math>. Czyli <math>\left( x,y\right) \in R\cap S\Longleftrightarrow \left( x,y\right) \in R\wedge \left( x,y\right) \in S.</math> | ||
+ | |||
+ | Podobnie, różnica relacji <math>R,S</math>- relacja <math>R\setminus S</math>, to taka relacja, że dwa elementy są ze sobą w relacji <math>R\setminus S</math>, gdy są ze sobą w relacji <math>R</math> i nie są ze sobą w relacji <math>S</math>, tzn. <math>\left( x,y\right) \in R\setminus S\Longleftrightarrow \left( x,y\right) \in R\wedge \left( x,y\right) \not\in S.</math> | ||
+ | |||
+ | Ilustracja tych operacji jest podobna do ilustracji działań mnogościowych na zbiorach- zobacz ilustrację obok. Różnica polega na tym, że mamy wprowadzoną strukturę iloczynu kartezjańskiego, i na punkty patrzymy nie na jako zwykłe elementy, tylko jak na pary uporządkowane. |
Wersja z 14:20, 7 maj 2018
Niech
będą dowolnymi elementami (zbiorami). Przez parę uporządkowaną rozumiemy zbiórUwaga:
Parę uporządkowaną można też zdefiniować w inny sposób. Chodzi jednak o to, by dla takich par spełniona była własność zapowiedziana w pierwszym rozdziale, która mówi, że jeśli jedna para uporządkowana różni się od drugiej pary, choć na pierwszej czy choć na drugiej współrzędnej, to te pary uporządkowane są różne. A więc pokażemy, że przy naszej definicji pary uporządkowanej, zachodzi:
Twierdzenie 1. Dla dowolnych
, mamy:
Oczywiście pierwsza równoważność to tylko zastosowanie definicji, interesuje nas druga równoważność, a w zasadzie implikacja
.Dowód: Załóżmy zatem, że
Mamy
, więc , a więc lub . W pierwszym przypadku , ale w drugim również jest tak, mamy bowiem, z zasady równości zbiorów , że , a więc . Wiemy już, ze pierwsze współrzędne równych par są równe:
Dalej przeprowadzimy dowód przez rozważenie przypadków.
Jeżeli
, to , zatem , więc ponieważ , to z zasady równości zbiorów , a więc , i dalej podobnie , czyli , co należało pokazać.W przeciwnym przypadku, gdy
, to wtedy . Ponieważ , więc . Daje to dwie możliwości: albo , co prowadzi do -sprzeczność. Musi więc zajść drugi przypadek , co daje , i ponieważ to , co należało pokazać.Dowód
jest oczywisty, teza wynika wprost z założeń i zasady równości zbiorów.Ćwiczenie 2. Dla każdej pary uporządkowanej
, udowodnij, żeTo ćwiczenie ma bardziej charakter formalny. Przypomnijmy bowiem, że jedynymi przez nas rozważanymi obiektami (bytami) są zbiory. Wobec czego para uporządkowana
jest zbiorem ( patrz definicja na początku tego rozdziału), jest to zbiór złożony ze zbiorów, bo elementy zbiorów są również zbiorami, więc możemy utworzyć iloczyn rodziny , otrzymując zbiór - znowu zbiór złożony ze zbiorów, i wtedy iloczyn takiej rodziny zbiorów , gdzie ma być równe zbiorowi ( współrzędne par uporządkowanych są również zbiorami).Rozwiązanie:
Zatem
Pojęcie pary uporządkowanej jest potrzebne do wprowadzenia iloczynu kartezjańskiego, a potem relacji.
Iloczyn kartezjański
Iloczynem kartezjańskim zbiorów , to zbiór
Czyli jest to zbiór wszystkich par uporządkowanych elementów kolejnych zbiorów . Np. Graficzną ilustracją iloczynu kartezjańskiego jest prostokąt- zobacz ilustracje obok. Na ogół - aby się o tym przekonać wyznacz np. i
Podstawowe własności iloczynu kartezjańskiego:
Twierdzenie 1.1. Dla dowolnych zbiorów
:
Dowód:
1. Nie wprost. Gdyby iloczyn kartezjański
byłby niepusty, to istniałaby para , a więc wtedy i , a zbiór pusty nie posiada elementów, a świadczy o tym, że posiada- sprzeczność. Dowód drugiej równości jest analogiczny.Nim przejdziemy do dalszych dowodów. potrzebny będzie nam następujący prosty fakt: dla dowolnych
oraz dowolnych zbiorów , mamy:
Wynika to z definicji iloczynu kartezjańskiego. Jedyne, co wymaga krótkiego uzasadnienia, to wynikanie
Jeżeli
, to , gdzie . Wtedy jednak z twierdzenia 1, mamy i , czyli i .Przechodzimy do dowodu punktu 2.
Ponieważ obydwa zbiory są zbiorami par uporządkowanych, więc wykażemy, że dowolna para należy do jednego zbioru wtedy i tylko wtedy, gdy należy do drugiego. Weźmy dowolną parę
, wtedy na podstawie wprowadzonej własności i definicji sumy dwóch zbiorów:
Zatem, (patrz komentarz początek)
Dowód drugiej równości jest analogiczny.3. Ponieważ obydwa zbiory są zbiorami par uporządkowanych, więc znowu wykażemy, że dowolna para należy do jednego zbioru wtedy i tylko wtedy, gdy należy do drugiego. Weźmy dowolną parę
, wtedy:
co należało otrzymać.
4. Na tej samej zasadzie co poprzednio, weźmy dowolną parę
. Wtedy:
co należało otrzymać. Dowód jest zakończony.
Fakt 1.2. Dla dowolnych zbiorów
, mamy:
Czyli jeden iloczyn kartezjański
będzie się zawierać w drugim iloczynie kartezjańskim , jeśli tylko ten mniejszy (pod względem inkluzji) iloczyn kartezjański ma mniejsze odpowiednie składowe- czyli gdy zbiór mniejszy jest od , i mniejszy jest od - to wtedy iloczyn kartezjański mniejszych zbiorów jest mniejszy od odpowiedniego mu iloczynu kartezjańskiego większych zbiorów (mniejszy,większy należy rozumieć jako słabo mniejszy,słabo większy- dopuszczamy równość zbiorów).Dowód: Zakładamy, że
i , chcemy pokazać, że Niech Zatem należy do zbioru , należy do . Ponieważ z założenia , to należy do . Podobnie, ponieważ , to należy do . Z tych dwóch ostatnich wniosków otrzymujemy, że ZatemSzczególnym przypadkiem powyższego twierdzenia, jest fakt, że dla dowolnych zbiorów
, mamy:
Aby to udowodnić, weźmy dowolne zbiory
, takie, że . Stosujemy ten Fakt 1.2. do tych samych zbiorów, i zbioru . Ponieważ mamy, że , i , to stosując ten fakt dostajemy, żePodobnie szczególnym przypadkiem tego Faktu 1.2., jest fakt, że dla dowolnych zbiorów
, mamy:
Dokładana konstrukcja iloczynu kartezjańskiego została omówiona w dodatku dla dociekliwych Dla dociekliwych, gdzie została przedstawiona konstrukcja zgodna z aksjomatem wycinania.
Nim przejdziemy dalej do tematu relacji odnotujmy jeszcze zapomniane dwa proste fakty. Pierwszy mówi, że dla dowolnych zbiorów
mamy:
Czyli, że suma większych zbiorów (pod względem inkluzji) jest większa. Prosty dowód (trzeba tylko rozważyć dwa przypadki ze względu na przynależność do sumy) pozostawiamy czytelnikowi.
Drugi prosty fakt jest podobny- dotyczy tylko iloczynu. Dla dowolnych zbiorów
mamy:
Czyli iloczyn większych zbiorów jest większy. Dowód czytelnikowi nie nastręczy trudności.
Relacje
Podstawowym pojęciem (i fundamentalnym) teorii mnogości jest pojęcie relacji.
Niech będą zbiorami. Relacją między zbiorami a , nazywamy każdy podzbiórCzyli tworzymy najpierw iloczyn kartezjański
, każdy podzbiór tego zbioru to przykład relacji między a . Zobacz ilustrację obok.Ważne relacje:
relacja pusta( zbiór pusty jest podzbiorem każdego zbioru).
- relacja pełna (każdy zbiór jest podzbiorem swoim własnym, więc również spełnia to iloczyn ).
Relacją w zbiorze
, nazywamy każdy podzbiórPrzykładem znowu może być relacja pusta, relacja totalna
, ale również:Relacja identyczności- dwa elementy są w relacji gdy są identyczne, równe.
Gdy
, gdzie , to mówimy, że elementy są ze sobą w relacji . Zapisujemy to też jako: . Też dla innych oznaczeń relacji- jeśli oznaczymy relację przez np. , to fakt, że elementy są ze sobą w relacji , zapiszemy jako: .Na relacjach można wykonywać działania mnogościowe. I tak, dla relacji
relacja , to taka relacja, że dwa elementy są ze sobą w relacji , jeśli tylko są ze sobą w relacji , oraz wtedy, jeśli tylko są ze sobą w relacji . Czyli .Podobnie, dla relacji
relacja , to taka relacja, że dwa elementy są ze sobą w relacji , jeśli są ze sobą w relacji , oraz równocześnie są ze sobą w relacji . CzyliPodobnie, różnica relacji
- relacja , to taka relacja, że dwa elementy są ze sobą w relacji , gdy są ze sobą w relacji i nie są ze sobą w relacji , tzn.Ilustracja tych operacji jest podobna do ilustracji działań mnogościowych na zbiorach- zobacz ilustrację obok. Różnica polega na tym, że mamy wprowadzoną strukturę iloczynu kartezjańskiego, i na punkty patrzymy nie na jako zwykłe elementy, tylko jak na pary uporządkowane.