Relacje: Różnice pomiędzy wersjami
Linia 24: | Linia 24: | ||
Dowód <math>\Longleftarrow</math> jest oczywisty, teza wynika wprost z założeń i zasady równości zbiorów.<math>\square</math> | Dowód <math>\Longleftarrow</math> jest oczywisty, teza wynika wprost z założeń i zasady równości zbiorów.<math>\square</math> | ||
+ | |||
+ | '''Ćwiczenie 2.''' ''Dla każdej pary uporządkowanej <math>x=\left( a,b\right)</math>, udowodnij, że <math>\bigcap\bigcap x=a.</math> '' | ||
+ | |||
+ | To ćwiczenie ma bardziej charakter formalny. Przypomnijmy bowiem, że jedynymi przez nas rozważanymi obiektami (bytami) są zbiory. Wobec czego para uporządkowana <math>x=\left( a,b\right)</math> jest zbiorem ( patrz definicja na początku tego rozdziału), jest to zbiór złożony ze zbiorów, bo elementy zbiorów są również zbiorami, więc możemy utworzyć iloczyn rodziny <math>x=\left( a,b\right)</math>, otrzymując zbiór <math>\bigcap x</math>- znowu zbiór złożony ze zbiorów, i wtedy iloczyn takiej rodziny zbiorów <math>\bigcap\mathbb{A}</math>, gdzie <math>\mathbb{A}=\bigcap x</math> ma być równe zbiorowi <math>a</math> ( współrzędne par uporządkowanych są również zbiorami). | ||
+ | |||
+ | Rozwiązanie: <math>\bigcap \left(x=\left( a,b\right) =\left\{ \left\{ a\right\},\left\{ a,b\right\} \right\}\right)=\bigcap\left\{ \left\{ a\right\},\left\{ a,b\right\} \right\}=\left\{ a\right\} \cap \left\{ a,b\right\}=\left\{ a\right\}.</math> | ||
+ | |||
+ | Zatem <math>\bigcap\bigcap x=\bigcap\left\{ a\right\}=a.</math> '' | ||
+ | |||
+ | Pojęcie pary uporządkowanej jest potrzebne do wprowadzenia iloczynu kartezjańskiego, a potem relacji. | ||
+ | |||
+ | == Iloczyn kartezjański == | ||
+ | |||
+ | ''Iloczynem kartezjańskim zbiorów <math>X,Y</math>, to zbiór <math> X\times Y=\left\{\left( x,y\right)\Bigl| \ x\in X, y\in Y\right\}.</math>''[[Plik:Prostokąt kartezjański.JPG|300px|thumb|right|Iloczyn kartezjański]] | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Czyli jest to zbiór wszystkich par uporządkowanych elementów kolejnych zbiorów <math>X,Y</math>. Np. <math>\left( 1,2\right) ,\left( 2,2\right),\left( 2,1\right) \in \left[ 0,2\right] \times \left[ 1,2\right].</math> Graficzną ilustracją iloczynu kartezjańskiego jest prostokąt- zobacz ilustracje obok. Na ogół <math>X\times Y\neq Y\times X</math>- aby się o tym przekonać wyznacz np. <math>\left[ 0,1\right] \times \left[ 0,2\right]</math> i <math>\left[ 0,2\right] \times \left[ 0,1\right].</math> | ||
+ | |||
+ | Otóż niech <math>X,Y</math> będą dowolnymi zbiorami, oraz niech <math>x\in X, y \in Y</math>. Łatwo zauważyć, że zarówno <math> \left\{x,y\right\}</math>, jak i <math> \left\{x\right\}</math> są podzbiorami <math> X \cup Y</math>. Zatem <math> \left\{x,y\right\} \in \mathcal{P} (X \cup Y)</math> oraz <math> \left\{x\right\} \in \mathcal{P} (X \cup Y)</math>. Więc <math> \left\{\left\{x\right\},\left\{x,y\right\}\right\} \subset \mathcal{P} (X \cup Y)</math>, co daje, że <math>\left\{\left\{x\right\},\left\{x,y\right\}\right\}= (x,y) \in \mathcal{P} (\mathcal{P} (X \cup Y)).</math> | ||
+ | |||
+ | Zauważmy teraz, że dla dowolnych ustalonych dwóch zbiorów <math>X,Y</math> istnieje dokładnie jeden zbiór <math>X \cup Y</math>, dla zbioru <math>X \cup Y</math> istnieje jedyny zbiór <math>P\left( X \cup Y\right)</math>, i znowu dla tego zbioru istnieje jedyny zbiór <math>\mathcal{P} (\mathcal{P} (X \cup Y)).</math> Nasz dowód pokaże, że jeśli <math>x\in X, y\in Y</math> to <math>\left\{\left\{x\right\},\left\{x,y\right\}\right\}= (x,y) \in \mathcal{P} (\mathcal{P} (X \cup Y)), </math> co wobec dowolności <math>x,y</math> będzie oznaczać, że cały iloczyn kartezjański <math>X\times Y</math> jest zawarty w tym jedynym zbiorze <math>\mathcal{P} (\mathcal{P} (X \cup Y)).</math> Pozostaje więc wybrać z tego jedynego zbioru (stosując aksjomat wybierania) ten iloczyn kartezjański, te wszystkie pary. Definiujemy więc: | ||
+ | |||
+ | <math> X \times Y=\left\{a\in\mathcal{P} (\mathcal{P} (X \cup Y)) \Bigl| \ \bigvee \limits_{x\in X}\bigvee \limits_{y\in Y} a=(x,y)=\left\{\left\{x\right\},\left\{x,y\right\}\right\} \right\}.</math> | ||
+ | |||
+ | Wybraliśmy więc z takiego zbioru pary uporządkowane <math>a=(x,y)</math>, gdzie <math>x</math> jest pewnym elementem zbioru <math>X</math>, <math>y</math> jest pewnym elementem zbioru <math>Y</math>. | ||
+ | |||
+ | Podstawowe własności iloczynu kartezjańskiego: | ||
+ | |||
+ | '''Twierdzenie 1.1.''' ''Dla dowolnego zbioru <math>X</math>:'' | ||
+ | |||
+ | |||
+ | <math>X\times\left\{ \right\} =\left\{ \right\} =\left\{ \right\} \times X.</math> | ||
+ | |||
+ | Dowód: | ||
+ | |||
+ | Nie wprost. Gdyby iloczyn kartezjański <math>X\times\left\{ \right\}</math> byłby niepusty, to istniałaby para <math>\left( x,a\right) \in X\times\left\{ \right\}</math>, a więc wtedy <math>x\in X</math> i <math>a\in\left\{ \right\}</math>, a zbiór pusty nie posiada elementów, a <math>a</math> świadczy o tym, że posiada- sprzeczność. Dowód drugiej równości jest analogiczny. <math>\square</math> |
Wersja z 04:28, 29 kwi 2018
Niech
będą dowolnymi elementami (zbiorami). Przez parę uporządkowaną rozumiemy zbiórUwaga:
Parę uporządkowaną można też zdefiniować w inny sposób. Chodzi jednak o to, by dla takich par spełniona była własność zapowiedziana w pierwszym rozdziale, która mówi, że jeśli jedna para uporządkowana różni się od drugiej pary, choć na pierwszej czy choć na drugiej współrzędnej, to te pary uporządkowane są różne. A więc pokażemy, że przy naszej definicji pary uporządkowanej, zachodzi:
Twierdzenie 1. Dla dowolnych
, mamy:
Oczywiście pierwsza równoważność to tylko zastosowanie definicji, interesuje nas druga równoważność, a w zasadzie implikacja
.Dowód: Załóżmy zatem, że
Mamy
, więc , a więc lub . W pierwszym przypadku , ale w drugim również jest tak, mamy bowiem, z zasady równości zbiorów , że , a więc . Wiemy już, ze pierwsze współrzędne równych par są równe:
Dalej przeprowadzimy dowód przez rozważenie przypadków.
Jeżeli
, to , zatem , więc ponieważ , to z zasady równości zbiorów , a więc , i dalej podobnie , czyli , co należało pokazać.W przeciwnym przypadku, gdy
, to wtedy . Ponieważ , więc . Daje to dwie możliwości: albo , co prowadzi do -sprzeczność. Musi więc zajść drugi przypadek , co daje , i ponieważ to , co należało pokazać.Dowód
jest oczywisty, teza wynika wprost z założeń i zasady równości zbiorów.Ćwiczenie 2. Dla każdej pary uporządkowanej
, udowodnij, żeTo ćwiczenie ma bardziej charakter formalny. Przypomnijmy bowiem, że jedynymi przez nas rozważanymi obiektami (bytami) są zbiory. Wobec czego para uporządkowana
jest zbiorem ( patrz definicja na początku tego rozdziału), jest to zbiór złożony ze zbiorów, bo elementy zbiorów są również zbiorami, więc możemy utworzyć iloczyn rodziny , otrzymując zbiór - znowu zbiór złożony ze zbiorów, i wtedy iloczyn takiej rodziny zbiorów , gdzie ma być równe zbiorowi ( współrzędne par uporządkowanych są również zbiorami).Rozwiązanie:
Zatem
Pojęcie pary uporządkowanej jest potrzebne do wprowadzenia iloczynu kartezjańskiego, a potem relacji.
Iloczyn kartezjański
Iloczynem kartezjańskim zbiorów , to zbiór
Czyli jest to zbiór wszystkich par uporządkowanych elementów kolejnych zbiorów . Np. Graficzną ilustracją iloczynu kartezjańskiego jest prostokąt- zobacz ilustracje obok. Na ogół - aby się o tym przekonać wyznacz np. i
Otóż niech
będą dowolnymi zbiorami, oraz niech . Łatwo zauważyć, że zarówno , jak i są podzbiorami . Zatem oraz . Więc , co daje, żeZauważmy teraz, że dla dowolnych ustalonych dwóch zbiorów
istnieje dokładnie jeden zbiór , dla zbioru istnieje jedyny zbiór , i znowu dla tego zbioru istnieje jedyny zbiór Nasz dowód pokaże, że jeśli to co wobec dowolności będzie oznaczać, że cały iloczyn kartezjański jest zawarty w tym jedynym zbiorze Pozostaje więc wybrać z tego jedynego zbioru (stosując aksjomat wybierania) ten iloczyn kartezjański, te wszystkie pary. Definiujemy więc:
Wybraliśmy więc z takiego zbioru pary uporządkowane
, gdzie jest pewnym elementem zbioru , jest pewnym elementem zbioru .Podstawowe własności iloczynu kartezjańskiego:
Twierdzenie 1.1. Dla dowolnego zbioru
:
Dowód:
Nie wprost. Gdyby iloczyn kartezjański
byłby niepusty, to istniałaby para , a więc wtedy i , a zbiór pusty nie posiada elementów, a świadczy o tym, że posiada- sprzeczność. Dowód drugiej równości jest analogiczny.