Relacje: Różnice pomiędzy wersjami
(→Relacje) |
(→Relacje) |
||
| Linia 159: | Linia 159: | ||
Określimy podstawowe operacje na relacjach. | Określimy podstawowe operacje na relacjach. | ||
| − | Niech <math>R \subset X \times Y.</math> Lewą dziedziną relacji <math>R</math> nazywamy zbiór <math>R _{L}:</math> | + | ''Niech <math>R \subset X \times Y.</math> Lewą dziedziną relacji <math>R</math> nazywamy zbiór <math>R _{L}:</math>'' |
<math>R _{L}=\left\{ x\in X\Bigl| \ \ \bigvee\limits_{y\in Y} \left( x,y\right) \in R \right\} \subset X.</math> | <math>R _{L}=\left\{ x\in X\Bigl| \ \ \bigvee\limits_{y\in Y} \left( x,y\right) \in R \right\} \subset X.</math> | ||
| − | Natomiast prawą dziedziną relacji <math>R</math> nazywamy zbiór <math>R _{P}:</math> | + | ''Natomiast prawą dziedziną relacji <math>R</math> nazywamy zbiór <math>R _{P}:</math>'' |
<math>R _{P}=\left\{ y\in Y\Bigl| \ \ \bigvee\limits_{x\in X} \left( x,y\right) \in R \right\} \subset Y.</math> | <math>R _{P}=\left\{ y\in Y\Bigl| \ \ \bigvee\limits_{x\in X} \left( x,y\right) \in R \right\} \subset Y.</math> | ||
| − | Zbiór <math>R _{L}</math>- jest to zbiór tych <math>x</math>-ów, gdzie jest przynajmniej jeden <math>y</math>, że elementy <math>x,y</math> są ze sobą w relacji <math>R</math>. Mówiąc prościej, jest to zbiór lewych współrzędnych par tej relacji <math>R</math>.Analogicznie, zbiór <math>R _{P}</math>- jest to zbiór prawych współrzędnych par tej relacji <math>R</math>. Możemy powiedzieć, że zbiór <math>R _{L}</math> jest rzutem relacji <math>R</math> na oś <math>x</math>, a zbiór <math>R _{P}</math> jest rzutem relacji <math>R</math> na oś <math>y</math>. Zobacz ilustrację obok. | + | Zbiór <math>R _{L}</math>- jest to zbiór tych <math>x</math>-ów, gdzie jest przynajmniej jeden <math>y</math>, że elementy <math>x,y</math> są ze sobą w relacji <math>R</math>. Mówiąc prościej, jest to zbiór lewych współrzędnych par tej relacji <math>R</math>. Analogicznie, zbiór <math>R _{P}</math>- jest to zbiór prawych współrzędnych par tej relacji <math>R</math>. Możemy powiedzieć, że zbiór <math>R _{L}</math> jest rzutem relacji <math>R</math> na oś <math>x</math>, a zbiór <math>R _{P}</math> jest rzutem relacji <math>R</math> na oś <math>y</math>. Zobacz ilustrację obok. |
Przykład. Niech <math>X=\left\{ 1,2,3\right\}, Y=\left\{ 1,2\right\}, R=\left\{ \left( 1,1\right),\left( 1,2\right),\left( 2,2\right) \right\}.</math> Wtedy <math>R _{L}=\left\{ 1,2\right\} </math>, <math>R _{P}=\left\{ 1,2\right\}=Y.</math> | Przykład. Niech <math>X=\left\{ 1,2,3\right\}, Y=\left\{ 1,2\right\}, R=\left\{ \left( 1,1\right),\left( 1,2\right),\left( 2,2\right) \right\}.</math> Wtedy <math>R _{L}=\left\{ 1,2\right\} </math>, <math>R _{P}=\left\{ 1,2\right\}=Y.</math> | ||
| Linia 180: | Linia 180: | ||
Niech <math>\left( x,y\right) \in R.</math> Mamy oczywiście <math>x\in X, y\in Y</math>. Ponieważ <math>\left( x,y\right) \in R</math>, to <math>x</math> jest lewą współrzędną pary z relacji <math>R</math>, a więc <math>x\in R _{L}.</math> Podobnie ponieważ <math>y</math> jest prawą współrzędną pary z relacji <math>R</math>, to <math>y\in R _{P}</math>. Ponieważ <math>x\in R _{L}</math> i <math>y\in R _{P}</math>, to <math>\left( x,y\right) \in R _{L} \times R _{P},</math> i <math>R \subset R _{L} \times R _{P}.\square</math> | Niech <math>\left( x,y\right) \in R.</math> Mamy oczywiście <math>x\in X, y\in Y</math>. Ponieważ <math>\left( x,y\right) \in R</math>, to <math>x</math> jest lewą współrzędną pary z relacji <math>R</math>, a więc <math>x\in R _{L}.</math> Podobnie ponieważ <math>y</math> jest prawą współrzędną pary z relacji <math>R</math>, to <math>y\in R _{P}</math>. Ponieważ <math>x\in R _{L}</math> i <math>y\in R _{P}</math>, to <math>\left( x,y\right) \in R _{L} \times R _{P},</math> i <math>R \subset R _{L} \times R _{P}.\square</math> | ||
[[Plik:Identyczność.JPG|300px|thumb|right|Relacja identyczności]] | [[Plik:Identyczność.JPG|300px|thumb|right|Relacja identyczności]] | ||
| − | Relację <math>R \subset X\times X</math> nazywamy zwrotną, gdy dla dowolnego <math>x\in X</math> zachodzi <math>\left( x,x\right) \in R.</math> | + | ''Relację <math>R \subset X\times X</math> nazywamy zwrotną, gdy dla dowolnego <math>x\in X</math> zachodzi <math>\left( x,x\right) \in R.</math>'' |
Relacja w zbiorze <math>X</math> jest więc zwrotna, gdy każdy element <math>x\in X</math> jest w relacji z samym sobą. Przykład: <math>X=\left\{ 0,1\right\}</math>. Relacja <math>R=\left\{ \left( 0,0\right),\left( 1,1\right) ,\left( 0,1\right) \right\}</math> jest zwrotna. Inny przykład: <math>X=\left\{ 0,1,2\right\}</math>, relacja <math>R=\left\{ \left( 0,0\right),\left( 1,1\right),\left( 1,2\right) \right\}</math> nie jest zwrotna, bo <math>\left( 2,2\right) \not\in R.</math> | Relacja w zbiorze <math>X</math> jest więc zwrotna, gdy każdy element <math>x\in X</math> jest w relacji z samym sobą. Przykład: <math>X=\left\{ 0,1\right\}</math>. Relacja <math>R=\left\{ \left( 0,0\right),\left( 1,1\right) ,\left( 0,1\right) \right\}</math> jest zwrotna. Inny przykład: <math>X=\left\{ 0,1,2\right\}</math>, relacja <math>R=\left\{ \left( 0,0\right),\left( 1,1\right),\left( 1,2\right) \right\}</math> nie jest zwrotna, bo <math>\left( 2,2\right) \not\in R.</math> | ||
Wersja z 18:18, 10 cze 2018
Niech będą dowolnymi elementami (zbiorami). Przez parę uporządkowaną rozumiemy zbiór
Uwaga:
Parę uporządkowaną można też zdefiniować w inny sposób. Chodzi jednak o to, by dla takich par spełniona była własność zapowiedziana w pierwszym rozdziale, która mówi, że jeśli jedna para uporządkowana różni się od drugiej pary, choć na pierwszej czy choć na drugiej współrzędnej, to te pary uporządkowane są różne. A więc pokażemy, że przy naszej definicji pary uporządkowanej, zachodzi:
Twierdzenie 1. Dla dowolnych , mamy:
Oczywiście pierwsza równoważność to tylko zastosowanie definicji, interesuje nas druga równoważność, a w zasadzie implikacja .
Dowód: Załóżmy zatem, że
Mamy , więc , a więc lub . W pierwszym przypadku , ale w drugim również jest tak, mamy bowiem, z zasady równości zbiorów , że , a więc . Wiemy już, ze pierwsze współrzędne równych par są równe:
Dalej przeprowadzimy dowód przez rozważenie przypadków.
Jeżeli , to , zatem , więc ponieważ , to z zasady równości zbiorów , a więc , i dalej podobnie , czyli , co należało pokazać.
W przeciwnym przypadku, gdy , to wtedy . Ponieważ , więc . Daje to dwie możliwości: albo , co prowadzi do -sprzeczność. Musi więc zajść drugi przypadek , co daje , i ponieważ to , co należało pokazać.
Dowód jest oczywisty, teza wynika wprost z założeń i zasady równości zbiorów.
Ćwiczenie 2. Dla każdej pary uporządkowanej , udowodnij, że
To ćwiczenie ma bardziej charakter formalny. Przypomnijmy bowiem, że jedynymi przez nas rozważanymi obiektami (bytami) są zbiory. Wobec czego para uporządkowana jest zbiorem ( patrz definicja na początku tego rozdziału), jest to zbiór złożony ze zbiorów, bo elementy zbiorów są również zbiorami, więc możemy utworzyć iloczyn rodziny , otrzymując zbiór - znowu zbiór złożony ze zbiorów, i wtedy iloczyn takiej rodziny zbiorów , gdzie ma być równe zbiorowi ( współrzędne par uporządkowanych są również zbiorami).
Rozwiązanie:
Zatem
Pojęcie pary uporządkowanej jest potrzebne do wprowadzenia iloczynu kartezjańskiego, a potem relacji.
Iloczyn kartezjański
Iloczynem kartezjańskim zbiorów , to zbiórCzyli jest to zbiór wszystkich par uporządkowanych elementów kolejnych zbiorów . Np. Graficzną ilustracją iloczynu kartezjańskiego jest prostokąt- zobacz ilustracje obok. Na ogół - aby się o tym przekonać wyznacz np. i
Podstawowe własności iloczynu kartezjańskiego:
Twierdzenie 1.1. Dla dowolnych zbiorów :
Dowód:
1. Nie wprost. Gdyby iloczyn kartezjański byłby niepusty, to istniałaby para , a więc wtedy i , a zbiór pusty nie posiada elementów, a świadczy o tym, że posiada- sprzeczność. Dowód drugiej równości jest analogiczny.
Nim przejdziemy do dalszych dowodów. potrzebny będzie nam następujący prosty fakt: dla dowolnych oraz dowolnych zbiorów , mamy:
Wynika to z definicji iloczynu kartezjańskiego. Jedyne, co wymaga krótkiego uzasadnienia, to wynikanie
Jeżeli , to , gdzie . Wtedy jednak z twierdzenia 1, mamy i , czyli i .
Przechodzimy do dowodu punktu 2.
Ponieważ obydwa zbiory są zbiorami par uporządkowanych, więc wykażemy, że dowolna para należy do jednego zbioru wtedy i tylko wtedy, gdy należy do drugiego. Weźmy dowolną parę , wtedy na podstawie wprowadzonej własności i definicji sumy dwóch zbiorów:
Zatem, (patrz komentarz początek) Dowód drugiej równości jest analogiczny.
3. Ponieważ obydwa zbiory są zbiorami par uporządkowanych, więc znowu wykażemy, że dowolna para należy do jednego zbioru wtedy i tylko wtedy, gdy należy do drugiego. Weźmy dowolną parę , wtedy:
co należało otrzymać.
4. Na tej samej zasadzie co poprzednio, weźmy dowolną parę . Wtedy:
co należało otrzymać. Dowód jest zakończony.
Fakt 1.2. Dla dowolnych zbiorów , mamy:
Czyli jeden iloczyn kartezjański będzie się zawierać w drugim iloczynie kartezjańskim , jeśli tylko ten mniejszy (pod względem inkluzji) iloczyn kartezjański ma mniejsze odpowiednie składowe- czyli gdy zbiór mniejszy jest od , i mniejszy jest od - to wtedy iloczyn kartezjański mniejszych zbiorów jest mniejszy od odpowiedniego mu iloczynu kartezjańskiego większych zbiorów (mniejszy,większy należy rozumieć jako słabo mniejszy,słabo większy- dopuszczamy równość zbiorów).
Dowód: Zakładamy, że i , chcemy pokazać, że Niech Zatem należy do zbioru , należy do . Ponieważ z założenia , to należy do . Podobnie, ponieważ , to należy do . Z tych dwóch ostatnich wniosków otrzymujemy, że Zatem
Szczególnym przypadkiem powyższego twierdzenia, jest fakt, że dla dowolnych zbiorów , mamy:
Aby to udowodnić, weźmy dowolne zbiory , takie, że . Stosujemy ten Fakt 1.2. do tych samych zbiorów, i zbioru . Ponieważ mamy, że , i , to stosując ten fakt dostajemy, że
Podobnie szczególnym przypadkiem tego Faktu 1.2., jest fakt, że dla dowolnych zbiorów , mamy:
Dokładana konstrukcja iloczynu kartezjańskiego została omówiona w dodatku dla dociekliwych Dla dociekliwych, gdzie została przedstawiona konstrukcja zgodna z aksjomatem wycinania.
Nim przejdziemy dalej do tematu relacji odnotujmy jeszcze zapomniane dwa proste fakty. Pierwszy mówi, że dla dowolnych zbiorów mamy:
Czyli, że suma większych zbiorów (pod względem inkluzji) jest większa. Prosty dowód (trzeba tylko rozważyć dwa przypadki ze względu na przynależność do sumy) pozostawiamy czytelnikowi.
Drugi prosty fakt jest podobny- dotyczy tylko iloczynu. Dla dowolnych zbiorów mamy:
Czyli iloczyn większych zbiorów jest większy. Dowód czytelnikowi nie nastręczy trudności.
Relacje
Podstawowym pojęciem (i fundamentalnym) teorii mnogości jest pojęcie relacji.
Niech będą zbiorami. Relacją między zbiorami a , nazywamy każdy podzbiórCzyli tworzymy najpierw iloczyn kartezjański , każdy podzbiór tego zbioru to przykład relacji między a . Zobacz ilustrację obok.
Ważne relacje:
relacja pusta( zbiór pusty jest podzbiorem każdego zbioru).
- relacja pełna (każdy zbiór jest podzbiorem swoim własnym, więc również spełnia to iloczyn ).
Relacją w zbiorze , nazywamy każdy podzbiór
Przykładem znowu może być relacja pusta, relacja totalna , ale również:
Relacja identyczności- dwa elementy są w relacji gdy są identyczne, równe.
Gdy , gdzie , to mówimy, że elementy są ze sobą w relacji . Zapisujemy to też jako: . Też dla innych oznaczeń relacji- jeśli oznaczymy relację przez np. , to fakt, że elementy są ze sobą w relacji , zapiszemy jako: .
Na relacjach można wykonywać działania mnogościowe. I tak, dla relacji relacja , to taka relacja, że dwa elementy są ze sobą w relacji , jeśli tylko są ze sobą w relacji , oraz wtedy, jeśli tylko są ze sobą w relacji . Czyli .
Podobnie, dla relacji relacja , to taka relacja, że dwa elementy są ze sobą w relacji , jeśli są ze sobą w relacji , oraz równocześnie są ze sobą w relacji . Czyli
Podobnie, różnica relacji - relacja , to taka relacja, że dwa elementy są ze sobą w relacji , gdy są ze sobą w relacji i nie są ze sobą w relacji , tzn.
Ilustracja tych operacji jest podobna do ilustracji działań mnogościowych na zbiorach- zobacz ilustrację obok. Różnica polega na tym, że mamy wprowadzoną strukturę iloczynu kartezjańskiego, i na punkty patrzymy nie na jako zwykłe elementy, tylko jak na pary uporządkowane.
Co więcej, niech będzie pewną rodziną relacji z do . Wtedy - suma rodziny relacji z do , a więc suma rodziny podzbiorów jest podzbiorem , a więc jest relacją z do . Stąd mamy ważne:
Twierdzenie 2.1. Suma dowolnej rodziny relacji z do jest relacją z do .
Dla takiej relacji, mamy: , dla pewnej relacji
Tzn. dwa elementy są ze sobą w relacji , gdy są z sobą w relacji , dla pewnej relacji z rodziny relacji
Podobnie możemy określić iloczyn rodziny relacji. Dla niepustej rodziny relacji z do , relacja , to taka relacja, że dwa elementy są ze sobą w relacji , gdy są z sobą w relacji , dla każdej relacji
Określimy podstawowe operacje na relacjach.
Niech Lewą dziedziną relacji nazywamy zbiór
Natomiast prawą dziedziną relacji nazywamy zbiór
Zbiór - jest to zbiór tych -ów, gdzie jest przynajmniej jeden , że elementy są ze sobą w relacji . Mówiąc prościej, jest to zbiór lewych współrzędnych par tej relacji . Analogicznie, zbiór - jest to zbiór prawych współrzędnych par tej relacji . Możemy powiedzieć, że zbiór jest rzutem relacji na oś , a zbiór jest rzutem relacji na oś . Zobacz ilustrację obok.
Przykład. Niech Wtedy ,
Poniżej podaje prosty, lecz ciekawy fakt:
Fakt 2.2. Dla dowolnej relacji mamy:
Dowód:
Niech Mamy oczywiście . Ponieważ , to jest lewą współrzędną pary z relacji , a więc Podobnie ponieważ jest prawą współrzędną pary z relacji , to . Ponieważ i , to i
Relację nazywamy zwrotną, gdy dla dowolnego zachodzi
Relacja w zbiorze jest więc zwrotna, gdy każdy element jest w relacji z samym sobą. Przykład: . Relacja jest zwrotna. Inny przykład: , relacja nie jest zwrotna, bo
Poniżej podaje prosty fakt.
Fakt 2.3. Relacja jest zwrotna, wtedy i tylko wtedy, gdy . Zobacz ilustrację obok. A więc relacja jest zwrotna, gdy zawiera przekątną- identyczność na zbiorze .
Dowód: Niech relacja będzie zwrotna. Niech . Ponieważ jest to relacja identyczności, to . A ponieważ jest zwrotna, to A więc .
Załóżmy, że . Niech Wtedy , a ponieważ , to Wobec dowolności oznacza to, że jest zwrotna.